skip to Main Content
+36 20 991 7272 revierik@gmail.com

Szabad haragudni

Fontos érzelem, hiszen jelez

Sokan hiszik azt, hogy mindig pozitívan kell gondolkodni, és a pozitív gondolkodás azt is jelenti, hogy sosem lehet dühös. A valóságban azonban ez egyáltalán nem így van! A pozitív gondolkodás és a düh – bizonyos értelemben – nem ellentétes fogalmak. Az érzelmeink ugyanis rendkívül fontos jelzéseket hordoznak, és a negatív érzések megértése, átdolgozása vezethet el egy kiteljesedett élethez. A harag például azt mutatja, hogy az adott helyzetben nem tartották tiszteletben a határait. Fontos tudnia, egészen addig, amíg ezt a tényt nem kommunikálja határozottan a külvilág felé, ez nem is fog változni! Tudassa a másik féllel, hogy átlépte az Ön határait, így el tudja érni, hogy tiszteletben tartsa Önt.

Miért fojtja el?


A túlzott mértékű agresszió társadalmunkban agressziónak számít, az indulat félelmet kelt. A valóság azonban az, hogy a harag akkor válik igazán veszélyessé, ha hosszú időn át elfojtja, nem vezeti le, nem kezeli megfelelően. Jó eszköz az indulat levezetésére például a sport. Ez nem csak egyénileg végzett gyakorlatokra érvényes, hanem a modernkori társadalmak is felismerték a sport szerepét, és alkalmazták is azt erejük összemérésére. Nem egymás ellen indított háborúkkal küzdenek, hanem pl. foci vb-t szerveznek, ami, egy érettebb módja a rombolás nélküli erődemonstrációnak. A társadalmon belül kisebb szinten is, a családban, gyermekkorában azt tapasztalja meg, hogy nem haragudhat a szüleire, bármennyire is jogos lenne. Nem nyilváníthatja ki, ha nem tetszik valami, hiszen az szeretetmegvonással jár. Ugye emlékszik még azokra az alkalmakra, mikor nem nyafoghatott, pedig csak több figyelmet szeretett volna? Vagy épp spenót helyett sült krumplit, a kék pulóver helyett a fehéret? Az ilyenkor érzett dühe kifejezésekor a szülei szemében egyszerűen csak „rossz gyerek” volt, ezzel azt érzékeltették, hogy „rossz” dolog haragudni.

Felismerése

Ha a fent leírtakat hozza élete korai szakaszából, akkor hajlamos lehet elnyomni a haragját. Ilyenkor nem egyértelműen jelennek meg a tünetek, tehát nem feltétlen úgy jelentkezik a harag, hogy felrobban a dühtől, hanem más formában. Megnyilvánulhat abban, hogy neheztel a világra, vagy épp önmaga felé irányítja a haragját és folyamatos lehangoltságot, egykedvűséget érez. Figyelmeztető jel lehet, ha másokat megvet, panaszkodik, ellenáll mindennek. Zavarodottság, féltékenység, bűntudat, apátia is lehet elnyomott haragja jele. Az utóbbi esetben úgy érzi magát, mint a reklámfilmek szereplője, akit nátha kínoz és egy buborék vesz körül: elszigetelődik az érzéseidtől, a világtól, a valóságtól. Ugyanis az érzéseket nem lehet büntetlenül elnyomni, elásni. Az érzelmek, köztük a harag elfojtásával megfosztja magát attól a lehetőségtől, hogy teljességében élje meg az életét. Nem lehet csak egyetlen érzést elnyomni, ha elnyomja a haragját, az összes többi érzést se tudja megélni. Ilyenkor leszűkül a figyelme, belülről őrlődik, folyton azon az eseményen jár az agya, ami előidézte a haragot, és azon tépelődik, mikor, ki, hogyan bántotta meg. Ebben a zaklatott lelkiállapotban képtelen a külvilágra figyelni. Meg kell tanulnia a haragot érezni, és a megfelelő formában ki is kell fejeznie. Ezért tartom veszélyesnek, ha – anélkül, hogy tudatában lenne egy hosszan fennlévő haragvásnak, elfojtásnak – felvesz valaki egy „gondolkodjunk pozitívan” hozzáállást. Ez gyakorlatilag olyan, mintha egy régi kotyogós kávéfőzőt jól teletömné vízzel, kávéval, de kivenné belőle a biztonsági szelepet. Kívülről minden jónak tűnik, de ez a kávéfőző fel fog robbanni, bármilyen gondos előkészület ellenére is! Legtöbb olyan esetben, amikor a hírekben arról hall, hogy valaki önmaga, a családja vagy mások ellen fordul tettlegesen, akkor ugyanez történik: felrobbant a kávéfőző! Nem volt meg a szelep, ahol a gőz időben távozhatott volna.

Tanuljon meg haragudni!

1.  Feladat: Első körben érezze át a haragot, ami Önben van! Kerüljön kapcsolatba vele, élje meg, megfelelő formában! (Bokszoljon, fusson, egy elhagyott réten üvöltsön, üssön egy párnát, ahogy csak bírja stb.…)
2. Feladat: Figyeljen önmagára és tudatosítsa, ha harag jelenik meg Önben! Érdemes végiggondolnia, ki vagy mi váltotta ki az érzést. Mi az üzenete az Ön számára?
3. Feladat: A harmadik lépés, hogy cselekedjen természetesen, megfelelő formában. Hiszen nem mindegy, hogy üvöltözik valakivel, vagy csupán határozottan jelzi felé, hogy átlépte a határokat. Az két különböző dolog, hogy megengedheti magának az érzést, a továbbiakban nem nyomja el, de cselekvése nem kell, hogy feltétlenül összhangban legyen a haragja mértékével. Így – ugyan kimondja a problémát, de – továbbra is  megőrizheti emberi kapcsolatait.

Back To Top