skip to Main Content
+36 20 991 7272 revierik@gmail.com

Így figyeljen oda a mentális egészségére a koronavírus idején!

Mindig félelmetes, ha a híradó csak egy dologgal van tele és ebben a pillanatban a koronavírus (vagy más néven a Covid-19) az. Ezért a korábbi Brexit-vitákra és Harry herceg függetlenedéséről szóló hírekre szinte „romantikával” emlékszünk összehasonlítva a mostani hírek által generált oly sok félelemmel.

Az egészséggel kapcsolatos félelmek előhozzák beleülünk az élet és halál kérdését, az ezzel kapcsolatos félelmeinket és nyilvánvalóbbá teszik a gyengeségeinket is. Aggódunk a család és a barátok miatt, és az köti le a gondolatainkat, mit csináljunk, hogy újra biztonságban érezzük magunkat, és szeretteinket. Ezért is éreznek olyan sokan kísértést, hogy felhalmozzanak, ezért fogy a boltok hatalmas árukészlete is, hogy egy kicsit jobban érezzük és megkapjuk a vélt vagy valós irányítást.

Ilyenkor jóval nagyobb szükségünk van arra, hogy mentálhigiénés szükségleteink kielégítésre találjanak. Legtöbbünk hozzászokott, hogy naponta rengeteg időt tölt a közösségi médiás platformokon, de talán igazán eljött az ideje – és pont mentálhigiénés jólétünket szem előtt tartva – hogy ezt korlátozzuk. Érdemes olyan dolgokra összpontosítanunk, amelyek nyugodtabbá vagy boldoggá tesznek. Hasznos lehet elkezdeni vagy folytatni a testmozgást: rengeteg applikáció, videó, leírás, ingyenes segítség található a témában. Az elszigeteltséget az emberi természet nem igazán viseli jól, érdemes barátokkal online kapcsolatot tartani, ami valamelyest oldja a magányt. Foglalja le magát, csináljon olyan dolgokat az otthonában, amire eddig csak vágyott, amire sosem volt ideje: olvashat, tanulhat, folytathatja egy rég elhanyagolt hobbiját vagy akár a hálószoba újradekorálását. Segíthet továbbá az is, hogy hiteles forrásból tájékozódjunk az egészségügyi helyzetről és el kell magunknak is ismernünk, hogy jóval többször gondolunk az elmúlásra, mint egy átlagos hétköznapon. Néhány ember hasznosnak találja, ha valami önmagától nagyobbhoz fordul félelem és a válság idején. Ez lehet egy – a jelenlegi helyzetben – Skype-os, telefonos tanácsadás, de sokaknak a hit segít átvészelni a nehéz időszakokat.

Ma reggel – számomra nem megszokott módon – minden volt a hűtőmben egy isteni zöldséges tojásrántottához és egyszerűen csak figyeltem és élveztem, ahogy a paradicsom és hagymadarabkák sisteregtek a serpenyőbe loccsantott olajon, majd miután kitálaltam és vártam, hogy ehetővé váljon ez a remekmű, a már régóta a lábam alatt sertepertélő kutyámra pillantottam, és rájöttem mennyire szeretem ezt a kis kedves lényt. Talán egy kis tudatos odafigyelés Önnek is segít ?

A tudatos jelenlét lényegében az „érezhető érzéseinkre” összpontosít ítéletek nélkül. Ez a módszer segít a jelenben élni és abban, hogy átérezzük és megértsük testünk finom rezdüléseit, érzékeléseit.

A legegyszerűbb módszer ennek alkalmazásához, ha elkezdünk figyelni a részletekre. Megfigyelhetjük például a légzésünket, hallgathatjuk a hangokat, magunkba szívhatjuk az illatokat, melyek körülvesznek minket. De összpontosíthatunk a testi érzeteinkre is: például mikor mosogatunk, figyeljük meg, milyen érzés, ahogy bőrünkön a meleg víz lassan végigfolyik.

Lehetőleg ne ítéljünk meg közben semmit, csak engedjük meg magunknak, hogy ott legyünk, fogadjuk be, amit érzékelünk, ítéletmentesen. Ez nem lesz egyszerű, hiszen az ego mindent meg akar majd ítélni. Ilyenkor nyugodtan hagyjuk, hogy ezek a gondolatok jöjjenek-menjenek, ne ragadjunk le náluk. Érdemes most megpróbálni így élni saját mentálhigiénés jólétünk szempontjából is.

Néhány mindfulness meditáció:

https://nyitottakademia.hu/mindfullness

Bizonyos esetekben – például: a realitás elvesztésére való hajlamnál – nem tanácsos meditálni. Konzultáljon megfelelő szakemberrel, ha szükséges!

Forrás: Mental Health Foundation

Back To Top